Yo creo que habría que intentar diferenciar tres planos sonoros: bajo (mano izquierda), acompañamiento (mano derecha) y melodía (mano derecha). Yo probaría a bajar un poco el bajo y el acompañamiento para que la melodía de la mano derecha estuviera por encima. Y quizás probaría a que el acompañamiento fuera el plano sonoro más bajo. Es solo una idea pero quizás otra funcione mejor. Habría que probar.Jesus916 escribió: ↑Vie Ene 17, 2020 12:12 pmGracias Daniel, es la 1a vez en mi vida - de hecho ni se me hubiera pasao por la mente y de hecho cuando lo escribistes la 1a vez no le hize ni caso - que me planteo leer recomendaciones a la hora de tocar una pieza, no me imaginaba ni que existieran tales cosas como recomendaciones de "como"DanielMirelesJ escribió: ↑Mié Ene 15, 2020 3:05 pm Compas:
Algunos consejos para estudiar la obra, (en inglés).
“Dedicatoria” (“Dedication”)
Level: 5
Form: A (mm. 1-8 ) B (mm. 9-16 ) A' (mm. 17-24)
Main Technical and Musical Requirements:
1 Melody and accompaniment in same hand
2 Finger substitution
Pedagogical Analysis and Suggestions:
“Dedicatoria,” dedicated to Granados’s son, features three layers of voices throughout the piece: melody, accompaniment, and bass. Its texture and rhythm are reminiscent of Schumann’s “Von fremden Ländern und Menschen” (“From Foreign Lands and People”) from Kinderscenen (Scenes from Childhood), op.15.
A well-voiced melody is the primary challenge of “Dedicatoria.” The right hand plays the melody and a triplet accompaniment figure, which requires tonal balance within the hand. The frequent finger substitutions in the melody are additional challenge. First, the student should play the melody alone using a comfortable fingering. The focus should be on a legato touch, observing slur markings and listening for beautifully shaped phrases. Next, the student should play the melody using the indicated fingerings, including the finger substitutions (see the Editorial Boileau edition, directed and revised by Alicia de Larrocha). The melody must be played smoothly with a consistent tone quality just the as it was played above. Finally, the accompaniment figure is added, but played silently. In this practice technique, the student only touches the notes of the accompaniment figure while playing the melody aloud. This helps to balance two distinctive voices, learning to project the melody notes and keep the accompaniment figure in the background.
“Dedicatoria” is an accessible study in playing a melody and the accompaniment in the same hand. The voicing can be worked out easily because the melody note always occurs when the accompaniment is resting. The lyrical quality of this piece will be attractive to a student who enjoys expressive playing.
Fuente: Selected intermediate-level solo piano music of Enrique Granados: a pedagogical analysis, Harumi Kurihara (2005)
Saludos;
D. Mireles
*No es que no le hiciera ni caso a tu ayuda, sino que pense, yo paso de eso, bastante complicao ya es tocar en si, en plan respetuoso por supuesto
A lo que iba, hoy me lo he vuelto a releer. (de hecho hoy lo he leido entero por 1a vez tengo que admitir) y al principio te iba a preguntar otras cosas porque simplemente no me enteraba de lo que iba el tema (no por el ingles que mi entendimiento de el es perfecto)...
Bla bla bla bla por mi parte - resumiendo mi pregunta es la siguiente:
Esto solo habla de que la mano derecha haga melodia y acompañamiento en si mismo a diferentes niveles de pulsacion, ENTONCES, que pasa con la izquierda?, deberia yo asumir que la izqd deberia digamos tocarse a un nivel de fuerza intermedio entre la melodia y el suave toque del acompañamiento de la mano derecha?
Gracias Daniel, o quien sea que conteste
Saludos.